تاريخ : 1390/11/30
کد مطلب: 123
پيام مقام معظّم رهبرى به کنگره بين المللى بزرگداشت ثقة الاسلام کلينى

پيام مقام معظّم رهبرى به کنگره بين المللى بزرگداشت ثقة الاسلام کلينى

 بسم الله‏ الرحمن الرحيم

اقدام جناب آقاى رى شهرى و مؤسسه دار الحديث، در تجليل از شخصيت شيخ کلينى ـ رضوان الله‏ تعالى عليه ـ و کتاب شريف کافى، شايسته سپاس و قدردانى است.

  کتاب کافى، در دوره‏ اى هزار و صد ساله، از وفات مرحوم کلينى در ۳۲۹ هجرى تا روزگار ما، بيش از هزار سال است که مرجعيّت علمى دارد و بين جوامع شيعه، دست به دست مى‏ گردد و هرگز هيچ فقيه، متکلّم يا مفسّر شيعه، از آن، مستغنى نبوده است. با وجود اين و با وجود چاپ ‏هاى متعدّدى که از اين کتابْ انجام گرفته، تاکنون، حقّ آن ادا نشده بود و به نظر اين جانب، چاپ عرضه شده به مناسبت اين کنگره، به خاطر تصحيح فنّىِ بسيار خوب، مراجعه دقيق به نسخه ‏هاى اصلى، ذکر گسترده نسخه بدل ‏ها، جدا کردن اَسانيد از متن روايات و مزاياى ديگر، اثر برجسته و ارزشمندى است که با سليقه به کار رفته در آن، اِن شاء الله‏ يادگارى ماندگار خواهد بود.

  شخصيّت شيخ کلينى رحمه ‏الله نيز شخصيت علمى بارز و برجسته ‏اى است. او در هر دو حوزه رى و بغداد، سال ‏هاى زيادى را به علم ‏آموزى و اخذ حديث از محضر اساتيد و مشايخى که شمار آنها بيش از پنجاه تن است، سپرى کرد و از ديگر سو، به تربيت گروه بزرگى از طالبان علم و معارف مکتب اهل بيت عليهم ‏السلام پرداخت که خود، گواهى بر برجستگى ‏هاى علمىِ شيخ کلينى ‏اند.

  کلينى، تنها يک محدّث نبود. بررسى کتاب کافى، از جهت چگونگى تبويب و تقديم و تأخير ابواب آن و عناوين انتخابى آنها (نظير: کتاب العقل و الجهل، کتاب الحجّة، کتاب التوحيد و ...) نشان مى ‏دهد که کلينى، علاوه بر آن که محدّثى بزرگ است، متکلّمى چيره ‏دست نيز هست و محتوا و روش و عناوينِ به کار گرفته شده توسّط وى، ناظر به مسائل کلامىِ رايج در روزگار اوست. ضمناً مقدّمه شيخ بر کافى، مقدمه درخشانى است که نشان مى ‏دهد اين مرد، چه تسلّطى بر عبارات و کلمات و مطالب و مفاهيم کلامى و ... داشته است.

  عصر کلينى نيز روزگار حسّاس و دشوارى است. ولادت او، در حوالى سال ۲۶۰ هجرى اتفاق افتاده است که سال وفات امام عسکرى عليه ‏السلام و آغاز غيبت صُغراست و با در نظر گرفتن سال درگذشت او (يعنى ۳۲۹ هجرى)، در مى ‏يابيم که حيات وى، کاملاً منطبق بر دوره غيبت صُغراست که از پيچيده ‏ترين و حسّاس ‏ترين بُرهه ‏ها در تاريخ تشيّع است و شيخ کلينى، تقريباً بيست سال پايانى عمر خويش را، در بغداد به سرآورد که محلّ سکونت نُوّاب اربعه و وکلاى ناحيه مقدّسه بود و اين ويژگى ‏ها درحيات کلينى، براى کسانى که مى ‏خواهند درباره حرکت علمى شيعه به تحقيق بپردازند، در خورِ توجّه است.

  به هر حال، به نظر اين جانب، تجليل از کلينى، تجليل از علم، تجليل از دين و تجليل از تشيّع است. کافى نيز اثر ارزشمندى است و در مورد اين کتاب شريف و مؤلّف بزرگوارش، هر چه تجليل و هر اندازه کار علمى انجام بشود، جا دارد.

  اين جانب، به سهم خود، از جناب آقاى رى شهرى و بقيه دست اندرکارانى که در برگزارى اين کنگره و به بارنشستنِ محصولات علمى آن دخيل بوده ‏اند و هستند، تشکر مى ‏کنم و براى همگى آنان آرزوى موفّقيت دارم.