تاريخ : 1391/02/11
کد مطلب: 228
ياد داشت

ياد داشت

يكم. قرآن كريم، وحى الهى است كه بر پيامبر خاتم فرود آمد و رسالت روشنگرى در زندگى انسان را براى هميشه بر عهده دارد. هر گونه قرابت فكرى، رفتارى و تعقلى با اين كتاب مقدس، زمينه نورانيت جان فرد و جامعه را بيشتر مهيا مى‏ سازد. پرداختن به اين كتاب الهى در تمامى سطوح و لايه ‏ها (مسّ، قرائت، تفسير، تدبر و تمسّک) بركت آفرين و فروغ بخش است.

   دوم. ريشه معرفت و دانش بشرى بر دو ركن تأملات فردى و تضارب آراى جمعى استوار است؛ هر يک بدون ديگرى در جايگاه خود قرار نمى ‏گيرد و تضارب آراى جمعى اگر با تأملات فردى همراه نشود، عمق نخواهد داشت و تأملات فردى اگر به تضارب آراى جمعى نرسد، به صواب دست نخواهد يافت. عمق و صواب در گرو اين دو ركن حاصل مى ‏آيد. همايش ‏ها و كنگره ‏هاى علمى اين دو ركن را يكجا در خود جمع مى ‏كنند؛ در يكسو تأملات فردى است و در ديگر سو تضارب آراى جمعى. بايد تلاش كرد كه اين‏گونه محافل علمى، به حداكثر برخوردارى از تأملات فردى و تضارب آراى جمعى برسند.

   سوم. بالندگى هر جامعه‏ اى در گرو ريشه ‏دارى در گذشته و تكاپو و تلاش ‏هاى علمى و عملى حال، شكل مى ‏گيرد. بريدن از گذشته و بى ‏اعتنايى بدان، جامعه را سبک و ضعيف مى ‏گرداند و در عرصه جدال‏ هاى فكرى و فرهنگى از پاى در مى ‏آورد. مسلمانان با ميراث غنى گذشته مى‏ توانند از اين ركن بالندگى استفاده برند و در صدد بهره ‏گيرى از ركن ديگرش، يعنى تكاپوهاى علمى و عملى برآيند. برخى تنها به گذشته اعتنا مى ‏كنند و برخى ديگر تنها به تلاش ‏هاى حال مى ‏بالند. اگر اين دو قرين نشوند، بالندگى و سربلندى نصيب نخواهد شد.

كنگره بزرگداشت شيخ ابوالفتوح رازى، مفسر عالى مقام قرن ششم هجرى بر پايه سه اصل ياد شده شكل مى ‏گيرد؛ پرداختن به قرآن، احياى ميراث غنى گذشته و نقد و بررسى ‏هاى جمعى سه هدف اصلى برگزاركنندگان كنگره است. آنان، با تمام توان، در تحقق اين سه هدف مى‏ كوشند و موفقيت و دست‏يابى به اين اهداف را، پس از توفيق حضرت احديت و ذوات مقدس معصومان عليهم ‏السلام، رهين همكارى علمى صاحب ‏نظران و اهل فكر مى ‏دانند.