تاريخ : 1391/02/13
کد مطلب: 235
معرفى طرح‏ هاى مصوب شناخت‏نامه ابوالفتوح رازى رحمه ‏الله

معرفى طرح‏ هاى مصوب شناخت‏نامه ابوالفتوح رازى رحمه ‏الله

در ارتباط با شخصيّت شيخ ابوالفتوح رازى (م قرن ۶) مقالات و مطالب پراکنده و سودمندى توسط علما و دانشمندان و محققان به رشته تحرير درآمده، که هر کدام با نگرش خاص خود، توانسته ‏اند گوشه ‏اى از جلوه علمى، تفسيرى و شخصيّتى آن مفسر نامى را به نمايش درآورند. لکن متأسفانه اين آثار در ميان هزاران کتاب و مقاله و تعليقه و مقدمه و ... از ديد محققان و نويسندگان حاضر مخفى مانده است.

  با تتبع وسيعى که در فهارس کتاب ‏هاى خطى و چاپى و مقالات و مجموعه گفتارها و پايان ‏نامه ‏ها و فهارس کتابخانه ‏ها و نمايه ‏هاى مطبوعات و ... انجام شد، تصميم گرفتيم که شناخت‏نامه ابوالفتوح رازى رحمه ‏الله را ـ با تجربه ‏اى که از شناخت‏نامه حضرت عبدالعظيم حسنى عليه ‏السلام آموختيم.

  ـ متقن ‏تر و روشمندتر از آن، در سه محور کلى و در سه مجلد که در برگيرنده مجموعه رساله‏ ها و مقالات و گفتارهاى پراکنده و ... سامان دهيم که آن محورها عبارت ‏اند از:

  جلد اوّل. شناخت‏نامه شيخ ابوالفتوح رازى رحمه ‏الله(علوم قرآن و تفسير ابوالفتوح رازى)،

  جلد دوم. شناخت‏نامه شيخ ابوالفتوح رازى رحمه ‏الله(شرح حال ابوالفتوح رازى)،

  جلد سوم. شناخت‏نامه شيخ ابوالفتوح رازى رحمه ‏الله (کتابشناسى توصيفى آثار ابوالفتوح رازى).

 

  شناخت‏نامه (جلد اول)، شامل مجموعه گفتارهاى دانشمندان و علما از قرن ششم هجرى تاکنون در ارتباط با تفسير ابوالفتوح و نيز مجموعه مقدمه ‏ها و مقالات علمى که در ارتباط با تفسير ابوالفتوح است.

  بعضى از نويسندگان اين مجلد عبارت ‏اند از: ۱. ملک الشعراى بهار، ۲. علامه شعرانى، ۳. علامه قزوينى، ۴. محدث ارموى، ۵. آذرتاش آذرنوش، ۶. احمد احمدى بيرجندى، ۷. دکتر محمدمهدى ناصح، ۸. دکتر محمدجعفر ياحقى ۹. محمدحسن خزاعى، ۱۰. سيد جليل ساغر وانيان، ۱۱. محمدحسين مبلّغ، ۱۲. بهاءالدين خرمشاهى، ۱۳. جويا جهانبخش ۱۴. دکتر نادعلى عاشورى، ۱۵. نويسندگان دائرة المعارف تشيع و جهان اسلام و ديگر نويسندگان معاصر.

 

  شناخت‏نامه (جلد دوم)، شامل مجموعه گفتارهاى علما از قرن ششم تاکنون در ارتباط با شرح حال ابوالفتوح رازى، و نيز مجموعه مقدمه ‏ها و مقالات علمى درباره زندگى شيخ ابوالفتوح رازى است.

  برخى از مآخذ اين جلد عبارت‏ اند از: ۱. معالم العلما، ۲. نزهة القلوب، ۳. شاهد صادق، ۴. تعليقات نقض، ۵. حديقة الشيعه، ۶. بحارالانوار، ۷. مجالس المؤمنين، ۸. روضات الجنات، ۹. جنة النعيم، ۱۰. ريحانة الادب، ۱۱. الکنى و الالقاب، ۱۲. دائرة المعارف و دانشنامه ‏ها و ديگر کتب تراجم و شرح حال و ....

  و نيز بعضى از نويسندگان اين مجلد عبارت ‏اند از: ۱. علامه قزوينى، ۲. علامه شعرانى، ۳. شيخ محمدجواد شاه عبدالعظيمى، ۴. سعيد نفيسى، ۵. محدث ارموى، ۷. على دوانى، ۸. عسگر حقوقى، ۹. نويسندگان دائرة المعارف ‏ها و دانشنامه ‏ها و ديگر نويسندگان معاصر.

 

  شناخت‏نامه (جلد سوم) شامل مجموعه گفتارهاى علما، از زمان ابوالفتوح تاکنون، در ارتباط با آثار و کتب شيخ ابوالفتوح رازى، اعم از آثار قطعى و آثار منسوب، و نيز مجموعه مقدمه ‏ها و مقالات علمى درباره آثار و کتب شيخ ابوالفتوح رازى است.

  برخى از نويسندگان اين مجموعه، غير از کتب تراجم و کتابشناسى قديم، عبارت‏اند از: ۱. شيخ آقا بزرگ تهرانى، ۲. عباس اقبال آشتيانى، ۳. الهى قمشه ‏اى، ۴. سعيد نفيسى، ۵. علامه شعرانى، ۶. علامه قزوينى، ۷. محمدتقى دانش ‏پژوه، ۸. تقى بينش، ۹. دکتر على ‏اکبر شهابى، ۱۰. على ‏رضا ذکاوتى قراگزلو، ۱۱. ده ‏ها نويسنده ديگر.

  مقدمات شناخت‏نامه ابوالفتوح از قبيل شناسايى آثار و مقالات و مجموعه‏ ها و فهارس و پايان‏ نامه ‏ها و نيز جست ‏وجوى رايانه ‏اى و ... از اوّل مهرماه با همکارى سه نفر از فضلا (هر جلدى يک همکار) شروع شده و نيز در حال انجام است.

  مراحل بعدى شناخت‏نامه:

  ۱. تفکيک و تقطيع مطالب شناخت‏نامه،

  ۲. فصل ‏بندى و ترتيب مطالب شناخت‏نامه،

  ۳. حذف مطالب تکرارى شناخت‏نامه،

  ۴. ويرايش و يکدست کردن شناخت‏نامه،

  ۵. حروفچينى شناخت‏نامه،

  ۶. مقابله و غلط ‏گيرى شناخت‏نامه،

  ۷. فهرست موضوعى و فنى شناخت‏نامه.

  لازم به يادآورى است که به جهت اشراف به تمام منابع و مآخذ ابوالفتوح رازى رحمه ‏الله، کليه مطالب شناخت‏نامه به عنوان پرونده علمى مقالات کنگره در اختيار نويسندگان فراخوان کنگره قرار مى ‏گيرد تا در غناى مقالات افزوده شود.