تاريخ : 1391/08/22
کد مطلب: 329
خير مقدم توليت محترم آستان حضرت عبد العظيم عليه ‏السلام و رياست کنگره، آية الله‏ رى ‏شهرى

خير مقدم توليت محترم آستان حضرت عبد العظيم عليه ‏السلام و رياست کنگره، آية الله‏ رى ‏شهرى

بسم الله‏ الرحمن الرحيم. الحمد الله‏ ربّ العالمين. و الصلوة و السلام على سيّدنا محمّد و آله الطيّبين الطاهرين سيّما بقية الله‏ الأعظم أرواحنا له الفداء.

  عن النبى صلى ‏الله ‏عليه ‏و‏آله: «عِندَ ذِکرِ الصالحين تَنزِلُ الرَّحمة». اين مجلس و اين گردهمايى روحانى و نورانى، به ياد يکى از مفاخر بزرگ جهان تشيّع و يکى از مدافعان توانمند و بزرگوار مکتب امامت و ولايتِ اهل بيت عليهم ‏السلام، يعنى عبد الجليل رازى قزوينى برگزار مى‏ شود. خير مقدم عرض مى ‏کنم، تشکر مى ‏کنم از همۀ فضلا و بزرگوارانى که در اين محفل نورانى حضور پيدا کردند؛ همۀ انديشمندان، محقّقان، خصوصاً عزيزانى که از بيوت مراجع تقليد در اين محفل شرکت کردند بالأخص دفتر مقام معظم رهبرى، برادر عزيز و بزرگوارم حجّة ‏الاسلام و المسلمين جناب آقاى محمّدى گلپايگانى که إن شاء الله‏ پيام مقام معظّم رهبرى را قرائت خواهند کرد و همچنين از فقيه و محقّق بزرگوار، مرجع بزرگوار تقليد، حضرت آية ‏الله‏ سبحانى که دعوت ما را پذيرفتند و از بياناتشان استفاده خواهيم کرد. همچنين تشکر مى ‏کنم از دبيرخانۀ اجرايى اين همايش و همه نهادهايى که به نحوى در برگزارى اين همايش باشکوه شرکت دارند.

  ياد انسان ‏هاى صالح و در پيشاپيشِ آنها، ياد انبيا و اوليا و اوصيا انبيا، ياد خداست. در واقع، مايۀ نزول رحمت الهى است و براى همگان مى ‏تواند آموزنده و سازنده باشد. پس از انبيا و اوصياى آنها، ياد علماى ربّانى و کسانى که سيرۀ علمى و عملى آنها براى همگان خصوصاً براى حوزه‏ هاى علميه آموزنده است.

  پس از واگذارى مسئوليت آستان مقدّس حضرت عبد العظيم الحسنى عليه ‏السلام از طرف مقام معظّم رهبرى به اين جانب، يکى از برنامه ‏هايى که طراحى شد، اين بود که با همکارى مؤسسه علمى ـ فرهنگى دار الحديث، هر دو سه سال يکبار، گردهمايى ‏اى داشته باشيم براى بزرگداشت يکى از فرهيختگان تاريخ رى. از سال ۱۳۸۰ اين تصميم گرفته شد که به تدريج براى تکريم علماى بزرگ رى، برنامه ‏اى داشته باشيم و آثار و نوشته ‏جات آنها، احيا بشوند و ياد آنها به اين وسيله، در جامعه منتشر بشود.

  همان طور که برادران بزرگوار عنايت دارند، رى در طول تاريخ و بخصوص در تاريخ اسلام از قرن سوم به اين طرف، بعد از اين که حضرت عبد العظيم الحسنى عليه ‏السلام در آن جا دفن شد، مورد توجّه فرهيختگان و علما قرار گرفت و دانشمندان زيادى را در قرن چهارم و پنجم هجرى در خود پروريد. بزرگانى چون: مرحوم ثقة الاسلام کلينى، شيخ صدوق، ابن قِبه رازى، ابن مسکويه، ابو حاتم رازى، ابن فارس رازى، و زکرياى رازى، متعلّق به اين تاريخ هستند. قرن ششم و هفتم هجرى را مى ‏توان دوره بالندگىِ علمى تاريخ رى دانست که عبد الجليل رازى نيز متعلّق به اين دوران است. بزرگانى چون: ابو الفتوح رازى، سيّد مرتضى رازى، سديد الدين رازى، و منتجب الدين رازى، مربوط به دوران قرن ششم هجرى هستند.

  سه هدف بزرگ از طراحى اين کنگره ‏ها در نظر گرفته شده است: احياى آثار و کتاب ‏هايى که اين بزرگان داشتند، معرّفى انديشه‏ ها و افکار فرهيختگان پيرو مکتب تشيّع و همچنين معرّفى پيشينه تاريخ رى. حضرت آية ‏الله‏ صافى، در ديدارى که با اعضاى کنگره عبد الجليل داشتند، تعبير جالب و زيبايى بيان کردند. در واقع، به تعبير ايشان اين گونه همايش ‏ها و گردهمايى ‏ها، «خودشناسى» است. هر کدام از اين بزرگان، مغفولٌ عنه شوند، مى ‏شود گفت که بخش مهمّى از هويّت شيعه، مجهول مانده است.

  عبد الجليل رازى، در واقع يکى از اين بزرگانى است که شناختش، خودشناسى محسوب مى ‏شود. ايشان در دوران خودش حقيقتاً يکى از مدافعان سرسخت مکتب تشيّع بوده که اين مسئله، کاملاً از کتاب نقض پيداست. زمانى که ما طراحى بزرگداشت عالمان رى را خدمت مقام معظم رهبرى بيان کرديم، ايشان فرمودند که براى عبد الجليل، صاحب کتاب نقض هم برنامه ‏اى داشته باشيد. تا کنون سه همايش برگزار کرده ‏ايم: از حضرت عبد العظيم الحسنى عليه ‏السلام آغاز شد، بعد ابو الفتوح رازى، و بعد کلينى رازى. اين، چهارمين همايش است که براى عبد الجليل رازى برگزار مى ‏شود. مقام معظّم رهبرى، نام سيّد مرتضى رازى را هم بردند و گفتند براى او هم بزرگداشتى داشته باشيد که در اين ديدار اخيرى هم که خدمت ايشان بوديم باز روى مسئله بزرگداشت سيّد مرتضى رازى تأکيد داشتند و فرموند که اگر نمى ‏شود براى يک نفر، يک همايش برگزار شود، مثل سيّد مرتضى رازى که ممکن است کارهاى ايشان در حدّ يک همايش جداگانه نباشد، براى چند نفر از اين عالمان، يک همايش برگزار بشود.

  برنامۀ آيندۀ کنگره، برگزارى همايش براى شيخ صدوق است که کارهاى مقدّماتى آن، در حال اجراست. همچنين براى سال ۱۴۳۶ قمرى، برنامه ‏اى هست براى بزرگداشت سيّد مرتضى بغدادى علم الهدى که إن شاء الله‏ آن همايش، به صورت بين المللى برگزار خواهد شد و ارتباطى به مسئله رى ندارد.

  مجدّداً از همه عزيزان تشکر مى ‏کنم. توضيحات لازم در باره همايش توسّط عزيزانى که در خدمتشان هستيم ارائه خواهد شد. تشکر مضاعف دارم از همه عزيزان. و السلام عليکم و رحمة الله‏ و برکاته.