تاريخ : 1391/08/22
کد مطلب: 330
گزارش دبير علمى کنگره، جناب حجّة الاسلام والمسلمين دکتر مهريزى

گزارش دبير علمى کنگره، جناب حجّة الاسلام والمسلمين دکتر مهريزى

اعوذ بالله‏ من الشيطان الرجيم بسم الله‏ الرحمن الرحيم الحمد لله‏ ربّ العالمين و الصلوة و السلام على سيّدنا محمّد و آله الطاهرين. ربّ اشرح لى صدرى و يسّر لى امرى و احلل عقدة من لسانى يفقهوا قولى!

  گرامى مى ‏داريم ايّام مبارک ماه رجب را و ميلادهايى که در اين ماه پُر فيض و معنوى است. همين‏طور عرض تسليت داريم به مناسبت شهادت امام هادى عليه ‏السلام که فرداست. همچنين گرامى مى ‏داريم ايّام ماه خرداد را: سوم خرداد و ارتحال حضرت امام ـ رحمة الله‏ عليه ـ .

  خداوند بزرگ را سپاس‏ گزاريم که توفيق داد يکى ديگر از برنامه‏ هاى بزرگداشت عالمان و مفاخر رى به ثمر بنشيند. براى اين که استفاده کنيم از سخنان حضرت آية ‏الله‏ سبحانى، خيلى کوتاه گزارشى از همايش عرض مى‏ کنم. اين برنامه به عبد الجليل رازى قزوينى و کتاب نقض او اختصاص دارد. شيخ منتجب الدين، هم‏ دوره و هم ‏شهرىِ عبد الجليل رازى، در بارۀ وى گفته: «عالمٌ فصيحٌ دينٌ»؛ دانشمند بود، رسا سخن مى‏ گفت و مى ‏نوشت، و ديندار بود. کتاب نقض و کتاب ‏هايى که خود عبد الجليل در کتاب نقض از آنها ياد کرده، نشان مى ‏دهد که او عالم در زمان بود و با حوادث فرهنگىِ زمان خودش کاملاً آشنا بود. غير از کتاب نقض که براى ما به يادگار مانده است، از مجموعه هفت جلدى ‏اى به نام السؤالات و الجوابات نام برده است. يعنى وى کسى است که در آن دوره، پرسش ‏ها و پاسخ ‏هاى مذهبى او در هفت جلد تدوين مى ‏شود که متأسّفانه به دست ما نرسيده است!

  کتاب نقض، کتابى است فارسى و يکى از متون کهن فارسى به شمار مى ‏رود. همين ‏طور عبد الجليل، شخصيتى بود، با تأکيد و پايبندى کامل به اصول مکتب اهل بيت عليهم ‏السلام. از منازعات مذهبى پرهيز داشت و به دور بود. او در کتاب نقض، جمله ‏اى دارد که پايبندىِ کامل او را به مکتب اهل بيت عليهم ‏السلام نشان مى ‏دهد: «هر که را ذرّه ‏اى بغض مرتضى و رضا در سينه و دل گذرد (گذارد) در مولودش نظر دارد و اين نقصان از تفريط مادر دارد».۱

  با اين پايبندى، از منازعات و مخاصمات کاملاً دورى مى ‏کرد و در کتاب نقض، يک سر بر اين مسئله تأکيد دارد. کتاب نقض، از سه منظر، قابل توجّه است: يکى اين که دوره ‏اى از اعتقادات شيعه را به شيوه عقلانى در مواجهه با يک خصم ناصبى ارائه کرده است؛ ديگر، اطلاعات تاريخى و جغرافيايىِ فراوانى است که از تشيّعِ آن روزگار و مناطق شيعه ‏نشينى چون: قم، رى و جاهاى ديگر ارائه دهد که يکى از منابع بسيار غنى در اين زمينه به حساب مى ‏آيد؛ سومين جهت، نثر فارسى اين کتاب است که براى بسيارى از اديبان و کسانى که در حوزه زبان و ادبيات فارسى کار مى ‏کنند، مورد توجّه قرار گرفته است.

  اين امور و جنبه ‏هاى ديگر، باعث شد که در سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ برنامه ‏هايى براى ارائه آثار علمى در دستور کار دبيرخانه کنگره قرار بگيرد. کارهايى که اجمالاً انجام شد و الحمد لله‏ به ثمر نشست و عرضه شد، عبارت اند از: يکى خود کتاب نقض است که ويرايش و تحقيق جديدى روى آن انجام شد. مرحوم محدّث اُرموى، کتاب نقض را در دو نوبت چاپ کرد: سال ۱۳۳۱ و ۱۳۵۸. وى در مجموع، کتاب را با سيزده نسخه مقابله کرد، تعليقه ‏هايى بر آن نوشت، کليدواژه ‏هايى استخراج کرد، و فهرست ‏هايى تهيه کرد. بخش بزرگى از فعاليت علمى مرحوم محدّث اُرموى را نقض و مسائل پيرامون آن تشکيل مى ‏دهد. ما چون به نسخه خطّى جديدى از کتاب دست نيافتيم، کارهايى که بر روى اين کتاب صورت گرفت، اين بود که نشانه ‏گذارى ‏ها و تفکيک ‏ها و تقريم نصّى صورت بگيرد که براى فارسى‏ زبان امروزى، آسان ‏خوان ‏تر شود. براى کتاب، تيترها و عناوينى آماده شد که در حواشى کتاب ثبت شدند. تخريجات کتاب، با مصادرى که جديد چاپ شده، تکميل و به‏ روز شد. دو جلد تعليقات مرحوم محدّث ـ که جدا چاپ شده بودند ـ تلخيص شدند و ضميمه کتاب نقض آمدند. نمايه موضوعى براى اين کتاب آماده شد. فهرست ‏هاى فنّى ‏اى که مرحوم محدّث در دو نوبت تهيه کرده بود (۱۲ فهرست)، تکميل شدند و به پانزده فهرست فنى افزايش يافتند.

تمام اينها در يک جلد ۱۲۵۰ صفحه‏ اى منتشر شد. کتاب در وضعيت زيبايى از نظر کاغذ، چاپ و کارهاى علمى و فنى، به ثمر نشست. همچنين دو جلد «مجموعه مقالات» آماده شد. از مجموع مقالات سفارش شده و رسيده به کنگره، ۲۵ مقاله پذيرفته شدند. اين مقالات ابعاد مختلف کتاب نقض را مورد تجزيه و تحليل قرار داده ‏اند که برخى از آنها امروز ارائه مى ‏شوند. بيست و دو عنوان مقاله‏ اى که پيش از اين در بارۀ نقض و عبد الجليل نوشته شده بودند، در يک جلد با عنوان شناخت ‏نامه عبد الجليل و «نقض» به چاپ رسيد. يک کتاب در بارۀ سبک ادبى نقض با عنوان بررسى توصيفى ساختار دستورى کتاب «نقض» منتشر شد. کتابى با عنوان عبد الجليل رازى قزوينى، روزگار و کتابى وى به چاپ رسيد که به شرح حال عبد الجليل، زمانه وى و کتاب نقض پرداخته است. چکيده مقاله ‏ها به زبان فارسى، عربى و انگليسى منتشر شد. دو خبرنامه آماده شده که در محضر اساتيد و حاضران ارائه شده است. تمام اين مجموعه هفت جلدى، به علاوه کتاب نقض چاپ قديم و تعليقات مرحوم محدّث، در يک لوح فشرده (DVD) آماده شد که خدمتتان تقديم شده است.

  از کارهاى ديگرى که صورت گرفت، ديدارهايى بود که با مقام معظّم رهبرى و برخى از مراجع داشتيم، که برخى از آنها منتشر شدند و برخى چون دير انجام گرفتند، نتوانستيم اطلاع ‏رسانى کاملى از آن داشته باشيم؛ امّا إن شاء الله‏ در آينده نزديک، به انضمام سخنرانى ‏هايى که امروز ارائه مى ‏گردند، در يک جلد جداگانه، به چاپ خواهند رسيد.

  کارهاى ديگرى هم باقى ماندند که إن شا الله‏ در ادامه صورت مى ‏گيرند: يکى بحث بازنويسى کتاب نقض، با حفظ اصالت زبانى آن است و ديگرى ترجمه کتاب نقض به زبان ‏هاى عربى و انگليسى است که إن شا الله‏ در ادامه برنامه ‏هاى کنگره، انجام مى ‏شوند.

  در برگزارى اين کنگره، مراکز علمى و نهادهايى سهيم بودند که به جهت تقدير و سپاس، از آنها ياد مى ‏کنم: کتاب‏خانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شوراى اسلامى، مجمع جهانى اهل بيت عليهم‏ السلام، جامعة المصطفى، انجمن آثار و مفاخر فرهنگى، مرکز تحقيقات کامپيوترى علوم اسلامى، معاونت امور فرهنگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و مجمع جهانى تقريب مذاهب اسلامى. اينها مراکزى بودند که با حمايت ‏هاى معنوى و مادى خود در مراحل مختلف کار، ما را يارى کردند.

  در پايان، به اجمال، سپاس و تقدير مجموعه برگزارکنندگان را ابتدا به مسئولان و نمايندگان مراکز برگزارکننده ـ که با کمک ‏هاى مادى و معنوى در به ثمر نشستن اين برنامه نقش داشتند ـ تقديم مى ‏کنم. سپس از نويسندگان و محقّقان مقالات و کتب، گروه اجرايى و آماده ‏سازى در دبيرخانه کنگره، کادرهاى اجرايى مؤسسۀ علمى ـ فرهنگى دار الحديث، معاونت ادارى ـ مالى و همه همکارانى که در برگزارى مراسم نقش داشتند، سپاس‏ گزارم. همچنين تشکر مى ‏کنم از سازمان چاپ و نشر دار الحديث ـ که به حق تلاش کردند تا کتاب ‏ها به موقع از چاپ بيرون بيايد؛ چون تقريباً در اين يک ماه آخر بود که توانستيم کتاب‏ ها را تحويل آنها بدهيم. در پايان هم سپاس ‏گزارم از دوست ارجمند و فرهيخته ـ که در بسيارى از برنامه ‏هاى علمى دار الحديث و خيلى از مراکز علمى قم سهم دارند و در صحنه نيستند ـ ، جناب حجّة الاسلام و المسلمين معراجى. و السلام عليکم و رحمة الله‏ و برکاته.



۱. نقض، ص ۷۸.