تاريخ : 1393/01/19
کد مطلب: 398
سخنرانی آیةالله ری‌شهری

سخنرانی آیةالله ری‌شهری

بسم الله الرحمن الرحیم. الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی أن هدانا الله، و الصلوة و السلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّیبین الطاهرین سیّما بقیة الله في الأرضین روحی و أرواح العالمین له الفداء.

  خوش‌آمد عرض می‌کنم خدمت همۀ سروران عزیز و بزرگوار: آیات عظام، فضلا، محققین، اندیشمندان و همۀ عزیزان، برادران و خواهرانی که برای تجلیل از شخصیت فقیه و محدّث عظیم، حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام به این نقطۀ نورانی تشرّف پیدا کرده‌اند. امیدوارم که همگی مشمول عنایات ویژۀ این بزرگوار باشید و باشیم. این نخستین یادوارۀ علمی است که در طول تاریخ ری برای بزرگداشت این شخصیت عظیم در کنار مرقد منوّر آن بزرگوار برگزار می‌شود.

  حدود سال ۲۵۰ هـ بود که حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام به ری تشریف آوردند و پس از آن این منطقه به تدریج تبدیل شد به یکی از مهمترین پایگاه‌های علمی و فرهنگی و مهد تشیّع. آن چه در گزارشات تاریخی آمده، این است که، روزی در این منطقه بیش از سی هزار مسجد وجود داشته و دو هزار و هفتصد و پنجاه مناره. البته من این را قدری مبالغه می‌دانم و تحقیقاً نمی‌دانم این گزارش تا چه اندازه صحت دارد؛ ولی آنچه در احوالات مشاهیر و بزرگان ری به ما رسیده است که به مناسبت همین کنگره تحت عنوان «بزرگان ری و مشاهیر ری» طبع شده، نشان می‌دهد که به برکت حضور این عالم جلیل‌القدر، این منطقه پایگاه عظیمی بوده است.

  بسیاری از اصحاب ائمه علیهم السلام، از امام باقر گرفته تا امام حسن عسکری علیهم السلام، از اهل ری بودند و طرح توسعۀ آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه السلام که از حدود ده سال قبل آغاز شد، در واقع برای تجدید حیات علمی و فرهنگی این نقطه و ان شاء الله مقدمۀ نه تنها بازگشت به آن عصر، بلکه به فضل خدا جلو زدن از آن تاریخ باید باشیم.

  از آن موقعی که ما این کار را شروع کردیم (طرح توسعه) که حالا اگر فرصت شود برادران و خواهرانی که بخش‌های مختلف این طرح را ندیدند، در این فرصت کم ملاحظه کنند، کاملاً برای من عنایات این بزرگوار محسوس است و کرامت این شخصیت عظیم که در هر مرحله ما را یاری کرده [است]. بنده اواخر سال ۱۳۶۹ بود که با حکم مقام معظّم رهبری، مسئولیت این آستان مقدس را بر عهده گرفتم. تقریباً سال قبلش حدود شصت میلیون تومان درآمد کل این آستانه بود که خرج خدّام و آب و برق می‌شد. در طول این مدت، میلیاردها تومان به فضل خدا در اینجا هزینه شده (نه این که خیلی راحت به دست آمده است) ولی این را می‌توانم از کرامات این بزرگوار بدانم؛ که هر وقت گرفتار شدیم و خدمت حضرت عرض کردم، یک هفته طول نکشیده که مشکل از یک راهی حل شده است. از برکاتی که این کار داشته است دو نقطۀ مهم است که من خیلی کوتاه اشاره می‌کنم، برای این که فرصت برای برنامه‌های بعدی باشد. یکی مسئله «مرکز تحقیقات دارالحدیث» است که در قم تأسیس شد و بحمدالله تا کنون برکات زیادی داشته و دیگری دانشکدۀ علوم حدیث است که در سال جاری، دورۀ اول کارشناسی آن به پایان می‌رسد و دانشجویان فارغ‌التحصیل خواهند شد. به فضل خدا برای این که «علم حدیث» در جامعۀ ما جا بیافتد، خداوند عنایت کرد نفر اول در امتحانات سراسری و آزمون سراسری در رشتۀ قرآن و حدیث، از این دانشکده بود، با این که این دانشکده اختصاص به علم حدیث دارد. پانزده نفر از نفرات اول تا صدم ـ نمرات دو رقمی ـ باز از این دانشکده بود. همچنین در المپیاد هم، نفر اول در رشتۀ معارف اسلامی، از دانشکدۀ علوم حدیث بود.

  یکی از برنامه‌های مهمی که ما تدارک دیدیم برای معرفی شخصیت‌هایی که از ری برخاسته‌اند و یا در ری مدفون شده‌اند، سلسله همایش‌هایی است که این همایش نخستین برنامۀ آن است. چهار شخصیت عظیم را در دستور کار گذاشتیم که إن شاءالله ظرف سال‌های آتی برنامه داشته باشیم. بعد از حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، «ثقةالاسلام کلینی»، «شیخ صدوق» و «ابوالفتوح رازی» است که انشاءالله دبیر علمی کنگره توضیح خواهند داد.

  من بیش از این مصدّع نمی‌شوم، مجدداً از همه عزیزان بزرگوار، به ویژه حضرت آیةالله هاشمی رفسنجانی که سهیم هستند در این طرح توسعه، در زمان ریاست جمهوری ایشان این طرح آغاز شد و حقیقتاً ایشان با آستان مقدس مساعدت‌های زیادی داشتند، به ویژه کمک‌های غیرمستقیمی که در زمان دولت ایشان شد، کارساز بود که کار به فضل خدا به اینجا رسید. همچنین از ریاست محترم دفتر مقام معظم رهبری تشکر می کنم که لطف کردند در خدمتشان هستیم و إن شاءالله پیام مقام معظم رهبری را قرائت خواهند کرد و استفاده خواهیم کرد.

  امیدوارم به فضل خدا این همایش و همایش‌هایی که در این راستا برگزار می‌‌شود، زمینه‌ای باشد برای پیشرفت فرهنگ و علم، نه تنها در ری بلکه در ایران و جهان.

و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته