تاريخ : 1394/11/11
کد مطلب: 657
 دیدار اعضای شورای عالی و دست اندرکاران کنگره بین المللی سید مرتضی  با مقام معظم رهبری مد ظله العالی

دیدار اعضای شورای عالی و دست اندرکاران کنگره بین المللی سید مرتضی با مقام معظم رهبری مد ظله العالی


اعضای شورای عالی و دست اندرکاران کنگره بین المللی سیّد مرتضی رحمت الله، دوشنبه، ۲۵ آبان سال جاری، برای بهره مندی از بیانات مقام معظم رهبری، با ایشان دیدار کردند.

معظّم له در این دیدار، بر اهمیت شخصیت سیّد مرتضی در میان عالمان مسلمان به ویژه شیعه تأکید کردند و فرمودند: «نفس این کار از این جهت اهمیت دارد که سیّد مرتضی رحمت الله  یکی از برجستگان تاریخ اسلام است، نه فقط تاریخ تشیّع. و وقتی ما در بارۀ مفاخر اسلامی بحث میکنیم، در واقع تربیت اسلامی را توصیف میکنیم و هر چه از مناقب امثال سیّد مرتضی گفته و تدوین شود، برگشتش به حسن معارف و حوزههای اسلامی است».

ایشان در بارۀ اهمیت برگزاری کنگرۀ بین المللی سیّد مرتضی و انتظارات از این همایش بین المللی افزودند: «احیای آثار این بزرگان، کار بسیار ارزشمند و لازمی است. ما نمیخواهیم صرفاً تاریخ زندگی و ولادت و وفات یک شخصیت بررسی شود؛ بلکه میخواهیم شخصیت و اندیشه‌‌های ایشان تحلیل شود، هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ  ریشهشناسی علوم مختلف که در آثار این افراد، ذکر گردیده است».

 پیش از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی، حضرت آیةالله ریشهری، رئیس مؤسّسه علمی_ فرهنگی دارالحدیث، در بیاناتی به نقش این مؤسّسه در برگزاری چندین کنگره در بارۀ شخصیتهای اسلامی و تعداد آثار تحقیقی چاپ شده در این کنگرهها اشاره نمود. در ادامه حضرت آیةالله استادی، رئیس کنگرۀ بین المللی سیّد مرتضی، با اشاره به اهمیت این کنگره و فعالیتهای علمی آن، مطالبی در بارۀ تصحیح آثار سیّد مرتضی ارائه کرد. همچنین گزارش مختصری از کم و کیف آثار در دست تحقیق و مقالات رسیده به کنگره، توسط حجّة الاسلام و المسلمین مهریزی، دبیر علمی این کنگره،  به حضور مقام معظّم رهبری ارائه گردید.

گفتنی است در این دیدار، حضرات آیات و حجج اسلام آقایان: حسینی بوشهری، مدیر حوزههای علمیه، اختری، رئیس مجمع جهانی اهل بیت؟عهم؟، قاضی عسکر، نمایندۀ مقام معظم رهبری در امور حج و زیارت، نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، شهریاری، رئیس مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور، لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، عماد، معاون پژوهشی حوزه، مسعودی، قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث، خالقپور، جانشین معاون پژوهشی جامعة المصطفی العالمیة، سبحانینیا، معاون فرهنگی مؤسسه دار الحدیث، حسّون، رئیس مرکز الابحاث الاعتقادیة، درایتی، مدیر تصحیح و تحقیق آثار سیّد مرتضی، مختاری، عضو شورای علمی کنگره، مهدویراد، عضو شورای علمی کنگره، جعفریان، عضو شورای علمی کنگره، معراجی، عضو شورای علمی کنگره، سیّد محمد طباطبایی و احمدی جلفایی، محقّق، خوش قلب، مدیر اجرایی کنگره، و آقایان: استاد دکتر محقّق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور، ابراهیمی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبریان، معاون تولیت آستان حضرت عبدالعظیم، خادمی، معاون کمیسیون ملی یونسکو در ایران و حکیمی، قنبری، علیزاده و سعیدی نیز حضور داشتند.