تاريخ : 1391/02/27
کد مطلب: 252
کنگرۀ بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی، برگزار می شود

کنگرۀ بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی، برگزار می شود

مراسم کنگرۀ بزرگداشت عبد الجلیل رازی قزوینی (زنده در ۵۶۰ق)، روز پنج شنبه چهارم خرداد سال جاری، با حضور آیة الله العظمی سبحانی، در قم، تالار علامه مجلسی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث برگزار می شود.

به گزارش دبیرخانۀ کنگرۀ بزرگداشت عبد الجلیل، این کنگرۀ در یک روز (صبح و عصر) و در چهار نشست برگزار خواهد شد. سخنران افتتاحیّه این کنگره، آیة الله العظمی سبحانی و سخنران اختتامیه آن، دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خواهند بود.

دبیرخانۀ این کنگرۀ، به همین مناسبت از تمام علاقه مندان به مباحث کلام، تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی برای حضور در این محفل علمی دعوت می نماید.

گفتنی است، کنگرۀ بزرگداشت عبد الجلیل رازی، از سوی آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و مؤسسه علمی ـ فرهنگی دار الحدیث و با همکاری و مشارکت: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، جامعة المصطفی(ص) العالمیة، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می گردد.

یادآوری می شود، نصیر الدین ابو الرشید عبد الجلیل رازی قزوینی (زنده در ۵۶۰ق)، از عالمان و متکلّمان برجستۀ شیعی در سدۀ ششم قمری است. او از سخنوران و وعّاظ معروف زمان خود بوده و با کتاب «نقض» ـ تألیف وی، که در شمار متون کهن فارسی است ـ شناخته می شود؛ کتابی که حاوی اطلاعات فراوان تاریخی، مذهبی، جغرافیایی، کلامی و ... است.

  بر اساس گزارش کتاب «الفهرست» منتجب الدین و «نقض»، عبد الجلیل، آثار دیگری نیز داشته است که عبارت اند از:

  ۱. تنزیه عایشة عن الفواحش العظیمة (تألیف شده در سال ۵۳۳ ق)؛

  ۲. البراهین فی إمامة أمیر المؤمنین (تألیف شده در سال ۵۳۷ ق)؛

  ۳. السؤالات و الجوابات (درهفت جلد)؛

  ۴. مفتاح الراحات فی فنون الحکایات یا مفتاح التذکیر؛

  ۵. رساله‌ای در ردّ ملحدان.