تاريخ : 1390/09/05
کد مطلب: 32
سومین نشست شورای علمی «کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی» برگزار شد.

سومین نشست شورای علمی «کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی» برگزار شد.

سفارش تحقیق کتاب «نقض»، تالیف زندگی نامه عبدالجلیل رازی، سفارش و پذیرش بیش از سی عنوان مقاله

سومین نشست شورای علمی کنگره بزرگداشت عبدالجلیل رازی قزوینی، روز پنج شنبه، سوم آذرماه، با حضور آیة الله ری شهری و نمایندگان مراکز همکار، در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

  در ابتدای این نشست، حجة الاسلام  و المسلمین مهریزی، دبیر علمی کنگره، فعالیت های انجام شده در دبیرخانه کنگره را در چند بخش تبیین کرد.

  دبیر علمی کنگره، سفارش تحقیق کتاب «نقض»، تالیف زندگی نامه عبدالجلیل رازی، بررسی توصیفی ساختار دستوری کتاب «نقض»، تدوین شناخت نامه عبدالجلیل و «نقض» و نیز سفارش و پذیرش بیش از سی عنوان مقاله را از فعالیت های اصلی دبیرخانۀ این کنگره برشمرد و افزود: پیش بینی می شود، آثار این کنگره در هشت جلد آماده و همزمان با برگزاری کنگره، عرضه شود.

  در ادامه نشست، نمایندگان مراکز همکار و اعضای شورای علمی، در مورد ترجمه کتاب «نقض» به زبان های عربی و انگلیسی و نیز زمان برگزاری کنگره و بعضی مسائل مربوط، به تبادل نظر پرداختند.

  یادآوری می شود، کنگره عبدالجلیل رازی، چهارمین همایش از طرح بزرگداشت عالمان و محدثان ری است که در بهار سال آینده برگزار خواهد شد.

  در برگزاری این کنگره، آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، جامعة المصطفی(ص) العالمیة، کتاب خانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی، همکاری و مشارکت خواهند داشت.

  گفتنی است، نصیرالدین عبدالجلیل بن ابی الحسین بن ابی الفضل قزوینی رازی از عالمان و متکلمان برجسته شیعی در سده ششم هجری است. وی از سخنوران و وعّاظ معروف زمان خود بوده و توصیف شیخ منتجب الدین رازی از او به عنوان «الشیخ الواعظ» بیانگر این ویژگی وی است.

  عبدالجلیل رازی، با کتاب «نقض» که در شمار متون کهن فارسی است، شناخته می شود؛ کتابی که حاوی اطلاعات فراوان تاریخی، مذهبی، جغرافیایی، کلامی و ... است.