تاريخ : 1390/11/19
کد مطلب: 93
نشست خبری كنگره بين‌المللی ثقة‌الاسلام كلينی (ره) برگزار شد

نشست خبری كنگره بين‌المللی ثقة‌الاسلام كلينی (ره) برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸

نشست خبری كنگره بين‌المللی كلينی (ره)، با حضور جمعی از خبرنگاران و دبير کمیته علمی همايش، صبح امروز در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث برگزار شد.

  در اين نشست خبری، حجة ‌الاسلام و المسلمین مهريزی، رئيس پژوهشكده علوم و معارف حديث و دبير کمیته علمی كنگره، ابتدا دربارۀ پیشینه و زمینه این همایش گفت: مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث در سال ۱۳۸۰ طرح بزرگداشت محدثان و عالمان ری را در دستور کار خود قرار داد و بر این اساس، کنگره حضرت عبد العظیم حسنی را در سال ۱۳۸۲ و بزرگداشت شیخ ابوالفتوح رازی را در سال ۱۳۸۴ به اجرا درآورد. و اینک سومین مرحله این طرح، به نکوداشت ثقة الاسلام کلینی، مؤلف الکافي، برجسته‌ترین کتاب حدیثی شیعه، اختصاص یافته است.

  رئيس پژوهشكدۀ علوم و معارف حديث افزود: اين گنگره بر اساس برنامه پيش‌بينی شده، می‌بایست در سال گذشته، به مناسبت هزار و صدمین سال وفات کلینی برگزار می‌شد، لكن با توجّه به گستردگی پژوهش‌های مورد نظر، اين همایش روز پنجشنبه هفدهم ارديبهشت‌ماه سال‌جاری و در آستانه روز بزرگداشت كلينی (۱۹ ارديبهشت) برگزار خواهد شد.

  وی، ترویج معارف حدیثی، معرفى و بزرگداشت شخصيت علمى و معنوى ثقة الاسلام كلينى، تحقيق و پژوهش در ميراث به جا مانده از آن محدث و دانشمند كم ‏نظير و نیز شناخت جايگاه و تأثير كتاب كافى بر ساير كتب روايى را از اهداف برگزاری این کنگره اعلام کرد.

  دبیر کمیته علمی کنگره، در تشریح فعالیت‌های علمی این کنگره گفت: با توجه به جایگاه ممتاز الکافي در میان جوامع حدیثی شیعه، همّت کمیته علمی در قدم اول، تصحيح جديد كتاب «الكافي» بود. برای این تصحیح، ۷۰ نسخه خطی را گردآوری کرده و ۱۰ نسخه از آنها را مبنا قرار داده‌ایم. این اثر اکنون در ۱۵ جلد منتشر شده و در روز همایش از آن رونمایی خواهد شد. اقدام بعدی کنگره کلینی، تصحیح شروح و تعلیقه‌های منتشر نشده الکافي بود که در این زمینه هم ۱۱۲ عنوان شرح، تعلیقه و ترجمه برای این کتاب شناسایی شد و از این میان تنها ۱۶ عنوان را توانستیم به انجام رسانیم که مجموعاً در ۲۸ جلد عرضه شده است.

  حجة الاسلام مهریزی، ساماندهی آخرین اطلاعات درباره کلینی و کافی و نیز پرداختن به برخی نکات مهم و برجسته در مورد الکافی و دوران زندگانی کلینی را از دیگر کارهای علمی کنگره کلینی برشمرد و گفت: در این زمینه هم چندین عنوان کتاب و ده‌ها مقاله نگاشته شده که در ۱۹ جلد منتشر خواهد شد.

  دبير علمی كنگره بين‌المللی كلينی با بيان فعاليت‌های فرهنگی كنگره خاطر نشان كرد: با تلاش این کنگره، روز ۱۹ ارديبهشت‌ماه در تقويم رسمی جمهوری اسلامی ايران، به عنوان «روز بزرگداشت شیخ كلينی» ثبت شده است و به اين منظور تمبر یادبودی هم از سوی شركت محترم پست جمهوری اسلامی ايران منتشر شده است.

  حجة الاسلام مهريزی، عرضه مجموعه آثار کنگره در قالب DVD، انتشار چند ویژه نامه و چهار شماره خبرنامه را از دیگر فعالیت‌های فرهنگی دبیرخانه کمیته علمی کنگره عنوان کرد.

  يادآوری می‌شود، كنگره بين‌ المللی بزرگداشت ثقة‌الاسلام كلينی(ره)، روز پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت‌ماه، از ساعت ۸ صبح در تالار شیخ صدوق آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسنی(ع) با حضور انديشمندان و محققان داخل و خارج كشور برگزار خواهد شد.

  اين كنگره، به همت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم حسنی(ع)، مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث، كتابخانه مجلس شورای اسلامی، سازمان اوقاف و امور خيريه، بنياد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی برگزار می‌شود.